Aktualności

O szkole

Dokumenty szkoły

Uczniowie

Warsztaty

Pedagog szkolny

Rok szkolny 2015/2016

Rok szkolny 2014/2015

Nawigacja

· Szukaj

LINKI








Klub Krótkofalowców

Projekty edukacyjne




Dolnośląska e-szkoła


E - DZIENNIK

Uczenie się
przez całe życie



Modernizacja Kształcenia Zawodowego II
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół
i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie lubańskim



Einstein - każdy ma
w sobie ukryty
potencjał


Kampanie społeczne

Lekcja matematyki i fizyki w zamku Książ

 

    

      30 kwietnia  br.  uczniowie dwóch klas III technikum  naszej szkoły  mieli okazję wziąć udział w niecodziennej wycieczce do Książa. Monumentalny zamek jest trzecim pod względem wielkości w Polsce. Jego bogata historia sprawia, że stanowi jeden z najbardziej znanych zabytków Dolnego Śląska. Niewiele osób wie jednak, że w podziemiach tej budowli znajduje się precyzyjna aparatura pomiarowa, która pozwala rejestrować parametry kluczowe dla poznania budowy wnętrza Ziemi i zjawisk rządzących naszą planetą. Obserwacje geofizyczne prowadzone są w usytuowanym na terenie zamku Dolnośląskim Obserwatorium Geofizycznym Instytutu Geofizyki PAN oraz Laboratorium Geodynamicznym Centrum Badań Kosmicznych. To właśnie ta placówka była celem naszej wizyty. Tam odbyły się nietypowe lekcje  poszerzające wiedzę z zakresu fizyki, matematyki i geografii, które prowadził pracownik PAN pan Leopold Stempowski - kierownik instytutu.

    Uczniowie  poznali historię geofizyki,  teorię rozchodzenia się fal sejsmicznych, budowę wnętrza Ziemi opracowaną na podstawie badań sejsmicznych, metody lokalizacji trzęsień ziemi, sposoby rejestracji fal sejsmicznych i lokalizacji ognisk trzęsień Ziemi.

    Okazało się, że skrót PKP niekoniecznie ma coś wspólnego z pociągiem. Poznaliśmy metodę  sprawdzenia prawdziwości legendy, która głosi, że pod zamkiem znajduje się pociąg ze złotem. Dowiedzieliśmy się też dlaczego dzieci w Japoni chodzą do szkoły wyznaczoną trasą.

     Pan Leopold opowiedział także, jak za pomocą najnowszej aparatury bada się pływy skorupy ziemskiej.

     Kolejnym elementem wizyty były warsztaty matematyczne, w trakcie których uczniowie przekonali się, jakie korzyści możemy odnosić na co dzień ze znajomości matematyki (np.: jak  można za pomocą czapki z daszkiem określić szerokość rzeki i co ma wspólnego piłka nożna z matematyką).

     Najwięcej jednak emocji budził nietypowy kalkulator. Nie miał klawisza ze znakiem równości, a wyniki obliczeń były jakieś dziwne. Uczniowie stwierdzili, że z pewnością jest popsuty. Pan Leopold wyjaśnił, że działa on w systemie Revers Polish Notation (RPN), w którym znak "=" po prostu jest niepotrzebny!  Można?!

     Należy dodać, że ta ciekawa podróż w krainę nauki była możliwa dzięki udziałowi szkoły w projekcie EDUSCIENCE.

 
Wygenerowano w sekund: 0.01
542,543 unikalne wizyty